Verzending, Retourneren
Verzending en bezorging
Levering van bestellingen op een specifiek adres
U kan ervoor kiezen om uw bestelling te laten leveren op een door u opgegeven adres. ZBouw of een derde partij zorgt er dan voor dat u de bestelling in ontvangst kunt nemen.
De levering binnen een specifiek tijdvak
Wanneer ZBouw instaat voor de bezorging van de bestelling, heeft u de mogelijkheid te kiezen voor een specifiek tijdvak. U kan hierbij simpelweg contact met ons opnemen via allerhande kanalen (zie rubriek ‘Contact’) of tijdens een bezoek aan ons magazijn. We doen er dan ook alles aan om uw gekozen tijdvak te respecteren. Voor bestellingen die worden bezorgd door een derde partij, kan u geen specifiek tijdvak kiezen.
Wat moet ik doen als ik mijn bestelling (nog) niet heb ontvangen?
Oorzaken hiervan kunnen een vertraging bij de desbetreffende bezorgpartner, een foutief leveringsadres of de bezorging van uw bestelling op een andere locatie, zoals bij uw buur, zijn. Uiteraard kan het ook zijn dat wijzelf de bestelling niet op het beloofde moment kunnen leveren of er zich andere problemen voordoen die de levertermijn verlengen. Op dat moment kan u contact met ons opnemen, zodat we samen met u naar een oplossing kunnen zoeken.
De afhaling van uw bestelling
U kunt een bestelling online reserveren door tijdens het bestellen te kiezen om ze op te halen in het magazijn. De bestelling kan opgehaald worden wanneer alle onderdelen ervan op voorraad zijn en voor u klaargelegd zijn. Wanneer één van de producten of de gehele bestelling nog niet voorradig is, kan u ze uiteraard pas ophalen vanaf het moment dat dit wel het geval is. Als u de voorkeur heeft te betalen in het magazijn, is dit zeker mogelijk (zie rubriek ‘Betalen’). Wanneer de grootte van de bestelling dit toelaat, kan u uw bestelling ook ophalen bij een BPost-punt. Nadat u uw bestelling hebt afgerekend, kan u het in vele gevallen de eerstvolgende werkdag vanaf 13 uur ophalen. Je bestelling ligt voor je klaar tot 14 dagen na de aangegeven ophaaldatum bij een afhaalpunt en tot 5 dagen bij een pakjesautomaat.
Leveren in het buitenland
ZBouw is actief in België en Nederland en kan binnen deze landen voor de levering van uw bestelling zorgen. Woont u in een ander land en wilt u toch graag bij ons bestellen? Dan kan u de bestelling laten leveren op een door u vertrouwde locatie binnen België of Nederland, zoals bij een afhaalpunt of een kennis. Let wel op: er zijn andere leveringskosten van toepassing in Nederland (zie ‘Algemene Voorwaarden’).
Vandaag nog de bestelling ontvangen
Als een product op voorraad is in ons magazijn, kan u hem die dag nog ophalen. Op de productpagina kunt u de voorraad in ons magazijn raadplegen, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Een (deels) foutieve bestelling
Wanneer de bestelling (deels) onvolledig of incorrect is, kan u contact met ons opnemen. Op deze manier zijn we van uw probleem op de hoogte, en kunnen we er dan ook adequaat op reageren.
De wijziging van je leveringsadres
Van zodra je jouw bestelling hebt geplaatst, kan je zelf het bezorgadres van die bestelling niet meer aanpassen. Hoe je jouw bezorgadres dan wel nog kan wijzigen, hangt af van de bezorgdienst die jouw bestelling levert.
Bij een levering door een derde partij
Het is te laat om je adres te wijzigen in deze situatie. Je kan er wel bij bepaalde leveringsdiensten voor opteren om op het laatste moment je bestelling te laten leveren op een andere locatie of in een afhaalpunt.
Bij een levering door ZBouw
Je kan in deze situatie contact met ons opnemen om je adres te laten wijzigen. Als jouw bestelling al ver in het bezorgproces zit, moet het bezorgmoment mogelijk ook aangepast worden bij een adreswijziging.
Daarnaast kun je, bijvoorbeeld wanneer je verhuist, je leveringsadres wijzigen in je ZBouw-account. Op deze manier kunnen we je toekomstige bestellingen leveren op de juiste locatie.
Retourneren en Garantie
Retour aanmelden
U kan uw retour aanmelden met behulp van het retourformulier, beschikbaar op de website. Dit kan gaan om de gehele bestelling, maar ook om een deel ervan. Ook grotere bestellingen kan u op dezelfde wijze aanmelden voor retour. Wij kunnen deze dan voor u komen ophalen. Om de prijs van deze afhaling te bekomen, dient u contact met ons op te nemen (zie rubriek ‘Contact’). Het is belangrijk in acht te nemen dat de kosten die gepaard gaan met de retournering, van welke aard of hoe groot ook, integraal gedragen worden door de klant.
Retour wijzigen of annuleren
U kan uw retour eenvoudigweg wijzigen of annuleren door contact met ons op te nemen.
Retourvoorwaarden
Binnen veertien kalenderdagen kunt u uw product voor retour aanmelden. Dit kan via het online retourformulier. U kunt dankzij een retour uw geld terug ontvangen. We proberen u na ontvangst van de retourzending zo snel mogelijk terug te betalen. Om het aankoopbedrag terug te krijgen, is het echter wel belangrijk om uw product in de originele staat en onbeschadigd terug te sturen. Wanneer dit niet het geval blijkt te zijn, kunnen we u niet garanderen dat u het desbetreffende bedrag terug zult ontvangen. Het herroepingsrecht voor online aankopen is enkel van toepassing op particuliere klanten.
Uitzonderingen op retourneren
Specifieke of op maat afgesneden producten, evenals producten op bestelling (zie ‘Algemene Voorwaarden’ voor verdere informatie), cadeaukaarten (ook als ze nog niet gebruikt zijn) en leveringskosten maken geen deel uit van de zaken waarvoor een retour aangevraagd kan worden. Daarnaast hebben zakelijke klanten geen recht op herroeping.
Wijze van retournering
U kan het product zelf naar ons toesturen door de bestelling (of een deel ervan) in te pakken in de originele verpakking (onbeschadigd en ongeopend) en deze naar ons toe te sturen via een BPost-punt of een pakjesautomaat (of via een andere bezorgdienst). Daarnaast kan u de retourzending ook gewoonweg zelf binnenbrengen in ons magazijn. Logischerwijs bent u eerst en vooral genoodzaakt uw retour aan te melden via het online retourformulier voordat u dergelijke stappen onderneemt.
Kosten van retournering
De klant staat in voor de integrale kosten die gepaard gaan met de retourzending. ZBouw kan en zal hier dus niet aansprakelijk voor gesteld worden. Bijgevolg is een retourzending die door ons opgehaald wordt niet gratis. De prijs hiervan dient dan ook met ons besproken te worden.
Wettelijke garantie
In België heb je als klant twee jaar na aankoop een wettelijke garantie op je bestelling. Wanneer het gaat om een langdurigere garantie, getuigt dit van het feit dat deze garantie overhandigd is door de fabrikant van het product. In dat geval kan ZBouw hier niet meer aansprakelijk voor gesteld worden. De verbintenis geldt in die situatie enkel en alleen tussen de klant en de fabrikant.
Verloop van gebruik van de garantie
Wanneer uw bij ons aangekochte product niet werkt (naar behoren), en dit binnen de garantieperiode én bij normaal gebruik, kan u contact met ons opnemen om het product te laten repareren of om te laten ruilen. Het spreekt voor zich dat we zullen nagaan of het product in de eerste plaats nog steeds onder de wettelijke garantie valt, en of het zeker niet om een defect gaat dat behoort tot gebruikersschade. Het product kan, na voldoening aan de garantievoorwaarden, eventueel zelfs naar de fabrikant toegestuurd worden, wanneer we er niet in slagen het probleem voor u op te lossen. Wanneer het defect echter niet onder de garantie valt, zullen de herstelkosten aan u worden meegedeeld alvorens de oplossing van het probleem wordt gerealiseerd.
Uitzonderingen betreffende garantie
Logischerwijs is het eerst en vooral noodzakelijk dat u bij een defect gebruik maakt van de voordelen die garantie biedt binnen de termijn van twee jaar na de eigenlijke aankoop. Wanneer deze periode verstreken is, is het niet meer mogelijk voor ZBouw om op ook maar enige manier in te gaan op het defecte product. Daarnaast worden defecte producten, of ze nu binnen de wettelijke garantie vallen of niet, in geen enkel geval terugbetaald. Wanneer aan de garantievoorwaarden is voldaan, kan uw product dus enkel en alleen gerepareerd of omgeruild worden. Ten slotte is ZBouw strikt en volledig uitgesloten van alle schade toegebracht door geleverde of verkochte koopwaar aan personen, roerende of onroerende goederen.